Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
padmin - 2021-03-23

A hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia vezető fejlesztőjeként ismert, korábban a technológiával kapcsolatos mintegy 5700 szabadalmat ingyenesen megosztó Toyota komplett üzemanyagcellás áramtermelő modulokat fejleszt.

A cél a hidrogén használatának népszerűsítése a teljesen széndioxid-semleges társadalom felé vezető úton. Ezzel a hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológiát immáron személyautóban, targoncában, kisteherautóban, nehézteherautóban, buszban, mobil energiafejlesztő állomásban, vonatban, hajóban és a Japán Űrügynökség Hold-projektje számára fejlesztett holdjáróban is alkalmazó Toyota teljes és komplett áramtermelő rendszert kínál egyetlen kompakt csomagban. Így bármilyen felhasználási területhez könnyen hozzáigazítható egységek teljes sorozata állítható elő, viszonylag egyszerűen és költséghatékonyan, ami hatalmas áttörést hozhat az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet előállító technológia mind szélesebb körű alkalmazása kapcsán.

 

A Toyota fejlesztőmunkájának eredménye az a kompakt energiatermelő rendszer, amelyben egyetlen csomagban található meg a teljes üzemanyagcella, valamennyi segédberendezésével együtt. A rendszer értékesítése már idén tavasszal elindulhat. A kompakt egységek kiválóan használhatók akár teherautók, buszok, mozdonyok, sőt hajók mozgatására, vagy éppen statikus áramtermelésre.

A hidrogénalapú energiatermelés világszerte felfutóban van, az elmúlt években egymás után léptek a piacra az ilyen műszaki megoldásokat fejlesztő, használó és kínáló vállalkozások. A kompakt, könnyen adaptálható, és egyszerűen beépíthető egységek iránti igény ennek hatására természetes módon jelentősen megnőtt. A Toyota hisz a hidrogénüzemű (üzemanyagcellás) elektromos hajtások és a hidrogénalapú statikus elektromos energiatermelés jövőjében, és ennek érdekében lendületesen fejleszti és népszerűsíti üzemanyagcellás energiatermelő rendszereit, több más, üzemanyagcellákat fejlesztő és gyártó vállalkozással közösen. A cél a széndioxid-kibocsátás jelentős csökkentése a globális felmelegedés visszafogása, vagyis végső soron a széndioxid-mentes társadalom megvalósulása érdekében.

A Toyota több kezdeményezésével is támogatja a hidrogénalapú társadalom fejlődését. Ezek közé tartozik az üzemanyagcellás Mirai személyautók, vagy épp a SORA nevű, szintén üzemanyagcellás hajtású elektromos autóbuszok bemutatása és gyártása. Mindezeken kívül a Toyota komplett üzemanyagcellás rendszereket is szállít más cégeknek, ugyanakkor jogdíj nélkül lehetővé tette az ilyen technológiákhoz kapcsolódó műszaki szabadalmainak használatát. E tevékenységei során vált a Toyota számára világossá, hogy számos vállalkozás igényli az egyszerűen adaptálható, komplett üzemanyagcellás rendszereket saját termékeinek gyártása és fejlesztése során. Ezekre az igényekre válaszolva alkották meg a Toyota mérnökei a Mirai második generációjának üzemanyagcella-csomagját, és az annak működéséhez szükséges segédberendezéseket (hidrogénellátó rendszer, hűtés, levegőellátás, szabályozó elektronikák) egyetlen kompakt egységbe foglaló moduljukat. Négyféle változat készült álló (Type I), vagy fekvő (Type II) kialakítással, és 60 vagy 80 kW teljesítménnyel.

 

Műszaki jellemzők

 

Függőleges (Type I)

Vízszintes (Type II)

Méretek (hossz x szélesség x magasság)

890 × 630 × 690 mm

1,270 × 630 × 410 mm

Tömeg

kb. 250 kg

kb. 240 kg

Névleges teljesítmény

60 vagy 80 kW

60 vagy 80 kW

Feszültség

400 – 750 V

*A feltüntetett adatok egyelőre nem véglegesek.

 

Az új energiatermelő rendszerek megalkotásakor a Toyota mérnökei arra a tudásbázisra és tapasztalatra támaszkodtak, amit a márka az üzemanyagcellák fejlesztése terén az évek során megszerzett és felhalmozott, többek között a Mirai generációival is.

 

Könnyen adaptálható, sokoldalú termékkínálat

Az új modulok feszültségtartománya széles (400 - 750 V), és azonnal a már meglévő villanymotorhoz, a hozzá tartozó elektronikákhoz, valamint akkumulátor-csomagokhoz kapcsolhatók. Ez jelentősen leegyszerűsíti a teljes fejlesztési folyamatot, miközben a moduláris felépítés külön konstrukciós és gyártási előnyökkel is jár. A négyféle modul egymással is egyszerűen kombinálható, így a teljesítmény-leadás mértéke nemcsak az igényekhez, de a rendelkezésre álló helyhez is egyszerűen hozzáigazítható. A moduláris felépítéssel nincs szükség az egyes komponensek beépítésének és elhelyezésének külön megtervezésére. A modulok mindegyike kevés csatlakozási és rögzítési ponttal, egyszerűen beépíthető.

 

Tökéletes megbízhatóság és biztonság

A hidrogéngáz használatából és a nagyfeszültségű működésből adódó biztonsági kockázatokat már a fejlesztés során is maximálisan figyelembe vették a tervezők. Ez lényegében egyetlen fontos dolgot takar: a hidrogén soha nem szivároghat! Amennyiben mégis szivárgás történik, azt a rendszer azonnal észleli, jelzi, és automatikusan le is áll. A modult a legkülönbözőbb környezeti hatásokra és üzemi körülményekre is felkészítették, így extrém hidegben, nagy melegben, valamint nagy tengerszint feletti magasságokban (ritka levegőben) is tökéletesen üzemel, valamint a rázkódást is elviseli. Az egyes felhasználó, a modulokat termékeikbe beépítő vállalkozások kérhetik a Toyota segítségét az optimális (leginkább költséghatékony, és a működés szempontjából is ideális) beépítési módok kialakításában.

 

Kiváló teljesítmény (nagy áramerősség és gazdaságos működés)

A Toyota kompakt üzemanyagcellás moduljainak hatásfokát jelentősen megnöveli, hogy a rendszerből eltűnt a párologtató. Az energiatermelés során, a cella működéséből adódóan keletkező vizet a szerkezet visszaforgatja, így a modulok teljesítménysűrűsége a legjobbak közé tartozik a világon. A modulok karbantartási igénye minimális, ami szintén jótékonyan hat a beszerzéstől az újrahasznosításig terjedő teljes költségre.