Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Sulaki - 2020-12-10

Mit tehet egy extrém teherbírású alkatrészekre szakosodott autóipari beszállító?

Mit tehet egy extrém teherbírású alkatrészekre szakosodott autóipari beszállító, ha egy új piaci szegmensbe szeretne betörni, és ehhez szüksége volna egy referenciatermékre? Hát épít magának egyet – lehetőleg olyan alapokra, aminek a többi komponense is bírni fogja a szélsőséges igénybevételt. Az ausztrál Blusteele kuplung-specialista választása így esett a Toyota Land Cruiserre.
Legyen szó sziklák meghódításáról, iszapfürdőből való kikecmergésből vagy egy több hetes expedícióra elegendő felszerelés vontatásáról, a terepjárózás igazán elkötelezett hívei számára egy motor soha nem lehet eléggé nyomatékos.

Számukra nem is, de a hajtáslánc komponensei számára annál inkább. Ezért döntött úgy az ausztrál Blusteele Clutch, hogy a gyorsulási versenyek világa után az offroadba is belekóstol iszonyatos teherbírású tengelykapcsolóival. Kifejlesztették tehát az új Survivor termékcsaládot, ám mielőtt piacra dobták volna, ki akarták próbálni, mire képes valójában – építettek hát hozzá egy brutális terepjárót.

Hogy kiküszöböljék a gyenge láncszemeket, nem a hobbiterepjárók és a használt autók között néztek szét, hanem vásároltak egy vadonatúj modellt: egy Toyota VDJ76 LandCruiser GXL-et. A munkagépnek fejlesztett és gyártott J70-es széria legkényelmesebb, személyszállításra optimalizált kivitele a létező legtökéletesebb luxusautó egy olyan, úttalan utakkal és beláthatatlan távolságokkal megáldott országban, mint Ausztrália.

A csapat alaposan bejáratta a 4.5 literes, nyolchengeres dízelmotort, mielőtt nekilátott volna a fejlesztésnek. Komoly munka várt rájuk, hiszen alapkivitelében az erőforrás 205 lóerőt és 430 Nm-t ad le – azonban ők ennek több mint a duplájára törekedtek.

Kezdetnek nagyobb Garrett turbófeltöltőt, új nyomáscsökkentő szelepet, olajhűtőt és töltőlevegőhűtőt építettek be. Nagyobbra cserélték a légszűrőházat, amibe nemesacél sznorkelen keresztül juttatják a motort tápláló levegőt.

A kipufogórendszer 80 milliméter átmérőjű csövekből áll. A módosítást új motorvezérléssel fejelték meg.  Amikor fékpadra tették a felpaprikázott motort, 273 lóerőt és 745 Nm-t mértek a keréknél – a tengelykapcsoló tehát legalább 1000 Nm-t vitt át, méghozzá gond nélkül.

Ezzel akár a végére is érhetett volna a munka, ám a srácok vérszemet kaptak, és olyan látványos átalakításba fogtak, amit bármely neves tuningműhely örömmel a nevére venne. A küszöbvédő rudakba például lézerrel vágták bele a Blusteele nevét, speciális kengururácsot és tetőcsomagtartót szereltek fel, és ahol csak tudtak, LED-fényeket helyeztek el – a Land Cruiser éjjel majdnem úgy néz ki, mint egy karácsonyfa, mint egy nagyon csillogó karácsonyfa.

Ezt követte a speciális hátsó lökhárító, amire dupla pótkeréktartót rögzítettek. Ezek két oldalra kihajthatók, így a csomagtérajtón keresztül könnyen hozzáférhetünk a raktérben kialakított fiókos tárolórendszerhez, amely többek között egy hűtőszekrénynek is otthont ad. Elöl, az utastérben mobil hűtődobozt, erősebb audiorendszert és – a kényelmesebb használat érdekében – hosszabb sebességváltó kart építettek be.

Senki nem hibáztatta volna a Blusteele csapatát, ha a Survivor tengelykapcsoló nehezen kezelhető, fáradságosan kinyomható darab lenne, de nem az. Olyannyira, hogy a cég tulajdonosa hétköznapi mászkálós autónak használja a Land Cruisert – erről tanúskodik a hátsó ülésre beszerelt gyerekülés is.

Igazi személyiségét persze terepen tudja megmutatni az autó: a hatalmas (nem hivatalos mérések szerint akár 1200 Nm-nyi nyomatékot is kibír az autó) nyomatéknak köszönhetően a sebességváltó bátran maradhat második vagy akár harmadik fokozatban, a tengelykapcsoló játszva megoldja a helyzetet.

Miután jól vizsgázott, a kuplungszettet ma már bárki megvásárolhatja a J76-oshoz – ha a két és félszeresére növelt nyomatékkal elbírt, sziklaszilárd eleme lesz bármely gyári kivitelű Land Cruisernek is.

 

Toyota VDJ76 LandCruiser GXL Wagon

Hosszúság 4995 mm
Szélesség 1870 mm
Magasság 2070 mm
Tengelytáv 2980 mm
Motor 1VD-FTV V8 turbódízel
Lökettérfogat 4461 cm3
Teljesítmény 205@3400/perc
Forgatónyomaték 430@1200-3200
Üzemanyagtartály térfogata 130 liter
Sebességváltó ötfokozatú, kézi
Hajtás Összkerékhajtás, felező, elöl-hátul zárható differenciálmű
Vezetőtámogató rendszerek Kipörgésgátló, ABS
Kényelmi extrák navigációs rendszer, központi zár, elektromos ablakemelő,
Szállítható személyek száma 5
Fotók: Bluesteele, practicalmotoring.com.au