Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Adatmentés világszínvonalon
Szerkesztőségünket a GDATA vírusirtó védelmezi
Informatikai partnerünk a HP
Multimédiás partnerünk a HTC
www.benq.hu
www.cloudmanager.hu
Autó
Sulaki - 2019-04-30

2009 óta töretlen siker a luxuskategóriában

Tíz évvel ezelőtt a Porsche új piaci szegmensben indított modellt. A Panamera személyében a sportautó-gyártó 2009 áprilisában bemutatta első Gran Turismo autóját. A luxuskategória egyetlen autójaként ez a modell sportautóhoz méltó menettulajdonságokat egyesített egy luxusmodell kényelmével és sokoldalúságával. A Porsche eredetileg évi 20.000 példány legyártását tervezte, de a Panamera messze felülmúlta a várakozásokat: azóta már több mint 235.000 készült belőle.

„Innovációs technológiai platformként a Panamera kulcsfontosságú szerepet játszott a márka elmúlt tíz évében, mivel újításait később más modellek is átvették,” mondta Michael Steiner, a termékcsoportért akkoriban felelős alelnök, manapság pedig a kutatás és fejlesztés részleg vezetőségi tagja. „Nagyteljesítményű hibrid variánsaival mára mindenekelőtt a Porsche elektromobilitási úttörőjévé vált.” A jelenlegi, második modellgeneráció teljes egészében a Porsche lipcsei gyárában készül és már háromféle karosszéria-változatban elérhető. 2018 májusa óta Thomas Friemuth a termékcsoportért felelős alelnök.

Az első négyüléses Porsche prototípus, amely a 356-on alapult
Egy Porsche négy személy számára – a vállalat több mint 70 éves történelme során a Porsche mérnökei rendszeresen visszatértek ehhez az ötlethez. Elsőként az 1950-es években, amikor a 356 alapján kényelmes négyüléses prototípust fejlesztettek. Az 530 hosszított tengelytávval, nagyobb ajtókkal és megemelt tetővel rendelkezett hátul. Ezt később újabb modellek követték, például egy 911-alapú négyajtós prototípus, majd az 1980-as években a 928 hosszított változata. Ferry Porsche az egyik ilyet saját autójaként használta. 1988-ban a Porsche újra próbálkozott a 989-cel: a négyajtós kupé két teljes értékű hátsó üléssel rendelkezett.

A hajtásról egy V8-as orrmotor gondoskodott. A 989 formatervezési megoldásai később a 993-as generációjú 911-en is visszaköszöntek. Azonban, mint megannyi modell előtte, a 989 prototípus maradt. Gazdasági okokból a fejlesztést megszakították 1992-ben.

Mirage, Meteor és Phantom: zöld út a Panamera számára
Az új évezred kezdetén a Porsche számos piaci tanulmányt és a vetélytársak elemzését követően úgy döntött, hogy ötajtós szedánt fejleszt. A luxuskategóriába való belépés a vezetőség akkori elnökének, Wendelin Wiedekingnek a szívügye volt. A kihívás pedig hatalmas volt: kimagasló vezetési dinamika, bőséges helykínálat és tipikus, jól beazonosítható Porsche karakter. Michael Mauer, a Style Porsche alelnöke hozzáteszi: „négyajtós sportautót akartunk építeni izgalmasan alacsony tetővonallal, nagy csomagtartóval és ötajtós kialakítással.” A formatervezési folyamat során három koncepció született: a Mirage, a Meteor és a Phantom. A később sorozatgyártásba került modell leginkább az erőteljes megjelenésű Mirage-ra hasonlított. Végül mindhárom formatervezési tanulmányból vettünk át részeket – és a modell új nevet kapott: a Panamera megszületett. Az elnevezést egyébként a mexikói Carrera Panamericana verseny ihlette.

Sanghajban a felhők között: világpremier egy liftben
A Panamera első hivatalos megjelenésére 2009. április 19-én került sor, nem is akárhogyan: a Porsche a világsajtó képviselőit egy igazán különleges sajtókonferenciára hívta a sanghaji World Financial Center 94. emeletére. A Panamerát egy teherlift emelte a magasba egy kimondottan a premierre készült rögzítésben. Ennek létrehozásának 60 ember dolgozott hosszú órákig, hogy aztán a lift mindössze egyetlen perc alatt 400 métert emelkedjen.

Az első Panamera – belső nevén G1 – új mércét állított fel kategóriájában a sportosság és a kényelem közötti nagy átfogásával. Ráadásul tele volt innovációval: sorozatgyártású luxusautóként elsőként kapott automata váltót és start-stop rendszert. A Panamera Turbo csúcsmodell speciális légrugózással rendelkezett, állítható, több irányban kiemelkedő hátsó légterelője pedig ugyancsak különlegességnek számított. A Gran Turismo új kijelző- és működtetési koncepciójával a későbbi Porsche modellek számára is kijelölte az irányt.

A modellsorozat lehetőségeinek kínálata gyorsan bővült; a motorkínálat 250 lóerőtől 550 lóerőig rengeteg lehetőséget biztosított akár hátsó-, akár összkerékhajtással, legyen szó benzines, dízel vagy hibrid működésről. Kezdetben a szívó V6-os és V8-as motorok hatfokozatú kézi váltóval is elérhetőek voltak. A legtöbb vásárló azonban a hétfokozatú, duplakuplungos Porsche PDK váltó mellett döntött. A dízel és hibrid hajtásláncokhoz hagyományos nyolcfokozatú automata járt.

Az Executive változat hosszított tengelytávval – főként a kínai vásárlók számára – a 2013-as modellfrissítéssel érkezett meg. A motorok még erősebbek lettek, akár 570 lóerőt is rendelkezésre bocsátva. A Panamera kimondottan fontos volt a Porsche számára: a Gran Turismo új piaci szegmensben képviselte a márkát – és segített a vállalat gyors piaci növekedésében Kínában.

Teljesen új: második generációs modell 2016-tól
A második Panamera generáció (G2) fejlesztése több irányba indult: a hagyományos és hosszított tengelytávú Gran Turismo továbbfejlesztése mellett ugyanezen az alapon egy harmadik variáns is készült, a Sport Turismo. 2017-től avantgárd formatervezése és karosszéria-kialakítása még nagyobb variálhatóságot hozott a luxus kategóriába. A „Concept Sport Turismo” tanulmány elsőként a 2012-es Párizsi Autószalonon mutatkozott be. A nagy népszerűségnek örvendő koncepció a második Panamera-generáció elődje volt, amely 2016. június 28-án ünnepelhette világpremierjét.

A G2 egyszerre lett sportosabb és elegánsabb, ugyanakkor még tágasabb: a tetővonal lejtése hamarabb kezdődött, a hátsó egy kissé visszakanyarodott, a vízszintes hátsó lámpák pedig a márkaidentitást teremtették meg. A sportos karosszéria ismét számos új innovációnak adott otthont, mint például az új, digitalizált vezérlési és kijelzőkoncepció. Az olyan futóműrendszereknek köszönhetően, mint a háromkamrás légrugózás, a hátsókerék-kormányzás és a PDCC Sport elektromechanikus dőlésstabilizálás, a Panamera épp úgy otthon van a közúton, mint a versenypályákon. Mindezt a Nürburgring-Nordschleifén elért 7:38-as ideje is tökéletesen alátámasztja – egy rekord, amelyet Lars Kern, a Porsche gyári pilótája állított fel egy teljesen széria Panamera Turbo volánja mögött.
Az erőforrások hatékonysága is továbbfejlődött, miközben a teljesítményértékek még tovább nőttek: új motorok jelentek meg a kínálatban, miközben a váltásról immár nyolcfokozatú PDK automata gondoskodik. A teljesítményspektrum 330 lóerőnél kezdődik, a csúcsverzió pedig mára már konnektoros hibridként 680 lóerőt kínál.

Hibrid modellek egy szuperautó rásegítési stratégiájával
A Porsche a Panamerával 2011-ben indult meg az elektromos mobilitás útján. A luxuskategória első párhuzamos teljes hibridjeként a Panamera S Hybrid az akkoriban készült leghatékonyabb Porsche modell volt, amely nem mellesleg 380 lóerős teljesítményt kínált. Két évvel később a Panamera S E-Hybrid ismét vezető helyen volt a szegmensben a világ első konnektoros luxushibridjeként: 416 lóerővel és 36 kilométeres elektromos hatótávval. A második Panamera-generációnál a Porsche mindegyik változat elektromos képességeit javította: a 918 Spyder szuperautó elektromos rásegítési stratégiájával felvértezve abszolút sportautós menetteljesítményeket kaptak a hibrid modellek, miközben megőrizték kimagasló hatékonyságukat – a 462 lóerős Panamera 4 E-Hybrid és a 680 lóerős Panamera Turbo S E-Hybrid csúcsmodell is létrejött.

„A G2-vel sikeresen vittük tovább a 918 Spyder teljesítményközpontú hibrid stratégiáját a luxuskategóriába,” mondta Gernot Döllner, aki 2011-től 2018-ig a Panamera modellsorozat alelnökeként dolgozott, manapság pedig a Porsche termékfejlesztéséért felelős. Az új megoldásokat és az innovációkat kifejezetten jól fogadták az ügyfelek: 2018-ban az Európában eladott összes Panamera modell 67 százaléka hibrid volt.

További információ, film- és képanyag a Porsche Newsroom-ban: http://newsroom.porsche.com

Panamera Turbo:
Vegyes üzemanyag-fogyasztás: 10,4 l/100 km; vegyes CO2-kibocsátás: 238 g/km

Panamera 4 E-Hybrid:
Vegyes üzemanyag-fogyasztás: 2,6-2,7 l/100 km; vegyes áramfogyasztás: 16,0-16,1 kWh/100 km; vegyes CO2-kibocsátás: 60-62 g/km

Panamera Turbo S E-Hybrid:
Vegyes üzemanyag-fogyasztás: 3,3 l/100 km; vegyes áramfogyasztás: 16,0 kWh/100 km; vegyes CO2-kibocsátás: 74 g/km

A fogyasztási és CO2-kibocsátási értékek az új Világszerte Egységesített Személygépjármű Tesztciklus (WLTP) alapján kerültek meghatározásra. Az NEDC értékek meghatározása még folyamatban van. A fent megadott értékek nem összehasonlíthatók az eddig használt NEDC mérési ciklus alapján megadott értékekkel.