Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Szórakozás
Sulaki - 2018-08-29

A külvárosi lakótelepen unatkozó Bianka hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt, majd kénytelen otthont keresni, azonban senki sem fogadja be...  

Augusztus 30-án kerül a hazai mozikba Csuja László első egész estés játékfilmje, a VIRÁGVÖLGY. Az Inkubátor programban Enyedi Ildikó mentorálásával készült roadmovie a Karlovy Vary Filmfesztiválon elnyerte a Zsűri Különdíját, a Palicsi Filmfesztiválon pedig a Kritikusok Díját a Párhuzamok és ütközések szekcióban. 
 
A film története szerint a külvárosi lakótelepen unatkozó Bianka hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt, majd kénytelen otthont keresni, azonban senki sem fogadja be. Már-már feladná, mikor véletlenül találkozik a jószívű, munkásszállón élő Lacival, aki segíteni akar az utcán rekedt lánynak és eldönti, hogy mindenáron otthont teremt számukra.
A film különleges amatőr főszereplőkkel készült: a női főszerepben Berényi Bianka Instagram-sztár, az EU Cannibal frontembere; a férfi főszerepben Réti László, többszörös Speciális Olimpiai bajnok látható.
 
A Virágvölgyet a rangos Variety magazin kritikusa "Egy társadalom peremére szorított ember lírai megváltástörténete"-ként aposztrofálta, a Screen Daily pedig "fiatalos, energikus és szenvedélyes debütálás"-ként méltatta.

 

 

Szinopszis

 




 

A külvárosi lakótelepen unatkozó Bianka hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt, majd kénytelen otthont keresni, azonban senki sem fogadja be. Már-már feladná, mikor véletlenül találkozik a jószívű, munkásszállón élő Lacival, aki segíteni akar az utcán rekedt lánynak és eldönti, hogy mindenáron otthont teremt számukra.

 

 

 

A Virágvölgy Csuja László rendező egyszerre költői és realista, punkosan karcos első játékfilmje. A film különleges amatőr főszereplőkkel készült: a női főszerepben Berényi Bianka Instagram-sztár, az EU Cannibal frontembere; a férfi főszerepben Réti László, többszörös Speciális Olimpiai bajnok látható.

 

 

 

A menekülő párról szóló road movie világpremierje a Karlovy Vary Filmfesztiválon volt, ahol a régióban készült első és második filmeket felvonultató East of the West versenyprogramban elnyerte a zsűri különdíját.

 




 

színes, magyar roadmovie

 

eredeti cím: Virágvölgy / Blossom Valley

 

Rendező: Csuja László

 

Szerepők: Berényi Bianka, Réti László, Kozma Károly, Kardos György, Kardos Róbert

 

Hossz:  83 perc

 

Gyártási év: 2018

 

Korhatár besorolás: 16 éven aluliaknak nem ajánlott

 

Tervezett bemutató: 2018. augusztus 30.

 

Forgalmazó: Elf Pictures

 

Rendezői koncepció




Mit jelent normálisnak lenni? Mitől vagyunk normálisak? A VIRÁGVÖLGY két kívülálló ember találkozásáról szól. Szabálytalan szerkezetű film, mely a melodráma és a krimi műfajaival játszik, amatőr színészek főszereplésével.

Csuja László
















INTERJÚ CSUJA LÁSZLÓ RENDEZŐVEL

Egy menekülő pár története a mai Kelet-Európában. Lopott gyerekkel, egy morálisan vak lánnyal és egy szélsőségesen naiv fiúval”. Csuja László rendező így foglalta össze Virágvölgy című első nagyjátékfilmjét, ami a Karlovy Vary-i filmfesztivál East of the West válogatásában mutatkozik be.

A Virágvölgy fiú főszereplője értelmi sérült, ahogy az előző két kisfilmed főhőse is az volt. Most mi volt az, amit meg akartál mutatni ebből a jelenségből?

A családalapítás motívuma érdekelt a leginkább. Léteznek olyan szörnyűséges tévképzetek, hogy egyes embertársainknak nincs joguk olyan dolgokhoz, mint a család vagy a gyerekvállalás, csak azért, mert egy bizonyos fajta intelligenciájuk nem elég magas. Ez a helyzet sok-sok kérdést felvet, amire nincsenek megnyugtató válaszok.

Két amatőrre bíztad a főszerepeket, Berényi Biankára és Réti Lászlóra. Mit találtál bennük izgalmasnak?

Mindkettőjüknek van egy nagyon erős és koherens világa. Lacinak a tisztasága fogott meg, van benne valami archaikus, valami nem mai. Biankának pedig a szabadsága varázsolt el. Megnéztem a szereplőválogatáson kétszáz lányt. Mindenki meg akart felelni – ő nem akart. Ez is egyfajta autonómia, kívülállás, és ez nagyon imponált nekem.

Menekülő szerelmesek történeteként utalsz a Virágvölgyre, de nagyon visszafogott ez a szerelem a két főszereplő között.

Korábban úgy terveztem, hogy ez egy sokkal intenzívebb szerelmi történet lesz, de amikor belépett a képbe Laci és Bianka, akkor rájöttem, hogy ez nem fog menni. Ez a két ember más, és belőlük kell dolgozni, meg az ő lehetséges kapcsolatukból.

Erre akkor jöttél rá, amikor már készítettél felvételeket róluk?

Igen. Rájöttünk, hogy abba az irányba kell mennünk, hogy van egy naiv fiú, aki szeretné megtapasztalni, hogy milyen felelősséget vállalni, milyen felnőttnek, autonóm embernek lenni, és az a dráma, hogy mindezt egy morálisan kívülálló lány mellett, egy fenntarthatatlan helyzetben tudja megtapasztalni. Tudod az elejétől kezdve, hogy ez a dolog csak rosszul sülhet el. Szeretem azokat a filmeket, amikben hoz a főhős egy jó szándékú döntést, ami egy végzetes örvénybe taszítja. Valahogy az élet is ilyen.

Ha nyilvánvaló, hogy csak rosszul sülhet el, akkor adta magát, hogy hogyan kell végződnie a filmnek?

Tulajdonképpen igen. Iszonyú sokat gondolkoztunk azon, hogy az értelmi sérültség motívuma hogyan nem lesz didaktikus. Nem szeretem az olyanfajta filmeket, amik a jó szándékú humanizmus és a könnyű katarzis ölébe hajtják a fejüket. Hatalmas divat olyan filmeket készíteni, ahol a jószívű, szerencsétlen főhőst, aki csak és kizárólag jó tetteket hajt végre, nagyon csúnyán megbünteti a gonosz társadalom. Sokan akár még sírnak is az ilyen filmek végén. Én ezt olcsó katarzisnak gondolom. Szóval ezt próbáltuk kikerülni, és ettől valahogy az értelmi sérültség motívuma sem didaktikus, hanem van egy lebegése. Arra törekedtünk, hogy ne egy határozott állítást tegyünk ezzel kapcsolatban, inkább indirekt kérdéseket tegyünk fel.

Hat évvel ezelőtt merült fel benned a Virágvölgy ötlete. Amikor ilyen sok idő telik el az ötlettől a megvalósításig, gyakran túlgondolt tud lenni a film. Te hogyan kerülted el ezt?

Két módon. Amikor eldöntöttük, hogy Bianka és Laci lesz a két főszereplő, akkor újraírtuk a könyvet. A másik pedig, hogy adtam magamnak egy olyan feladatot, hogy minden jelenetbe beleteszek a forgatáson valami olyasmit, ami nincs benne a forgatókönyvben. Például az egyik jelenetben helyben derült ki, hogy a mellékszereplő tök jól tud röhögni. Megkértem, hogyha hozzászólnak nevessen nagyon hangosan.

Egyesek irritálónak fogják tartani Bianka éneklős, affektálós beszédhangját. Ez egy dilemma volt, hogy tompítsatok-e rajta?

A Virágvölgy-ben nagyrészt amatőrök játszanak, mindenkinek van egy sajátos beszédhangja. Talán a film elején meglepő lehet Bianka hangja, de szerintem a nézők jelentős része egy-két jelenet után megszokja. És erre az orgánumra valószínűleg emlékezni fognak évekkel később is, mert karakteres. Mit jelképez a film címe számodra? Egy képzeletbeli helyet, ahol jó lenni.

Több műfajba is besorolható a film: menekülő-szerelmes melodráma, road movie, klasszikus noir. Ezeknek a zsánereknek a jellemző elemei segítettek abban, hogy ne essen szét a film?

Igen, mindenképpen segítettek, bár nem a zsánerek felől közelítettünk a történethez. A műfajiságot azért szeretem, mert az is egy játéktér. Lehet tök direkt módon, pofátlanul használni, aztán meg elengedni. Szeretném hinni, hogy van egy ilyenfajta játék a filmben, hogy bizonyos klisék megjelennek, bizonyos elvárásokat keltenek benned, és aztán valami más történik.

Melyik filmeket tartod a leginkább inspirálónak ezekből az műfajokból?

A noirok közül a Fegyverbolondok-at, abban a női főszereplő hasonlít Biankára. A Sivár vidék, mint menekülő szerelmes melodráma, és még egy, ami road movie-ként van számon tartva: Barbara Loden Wanda című filmje 1970-ből. Most eszembe jutott egy magyar film is a negyvenes évekből, a Valamit visz a víz, amiben megjelenik Karády Katalin a semmiből, megcsavarja a Jávor Pál szívét, majd eltűnik a semmibe.

Az Inkubátor programban készült a film, körülbelül 80 millió forintból. A szűkre szabott költségvetés hozott extra feszültséget a forgatásba?

A nyersességét biztos fokozta, hogy nagyon kevés volt az idő. Redukáltuk a beállítások számát. Egy jelenet általában két beállításból állt.

Havas Ágnes azt mondta, hogy az Inkubátor programmal olyan filmek készítését szeretnék ösztönözni, amelyek itt és most játszódnak. Te is úgy érzed, hogy ezek nagyon hiányoznak a palettáról?

Igen. A magyar filmnek minél szorosabb kapcsolatban kell lennie a társadalommal. Ha ezt a tradíciót folytatjuk, nagyjátékfilmben is, az nagyon jót fog tenni a magyar filmkultúrának hosszú távon.

Mikor szakadt meg ez a tradíció?

Azt sejtem, hogy ez a fajta közvetlen kapcsolat a rendszerváltás környékén veszett el. Például vannak ezek az elképesztően jó Szomjas-filmek a nyolcvanas évekből, amik szorosan kapcsolódnak a magyar társadalom aktuális problémáihoz. Eperjes Károly annyira jó a Könnyű testi sértés-ben, annyira élők azok a figurák! Nem a realizmust vagy a dokumentarizmust hiányolom, hanem általában az alkotók szoros viszonyát a mai magyar valósággal.

Tizenöt éve filmezel, mostanra jutottál el az első nagyjátékfilmig. Ez nyomasztott ebben az időszakban, vagy mindig érezted, hogy jó irányba haladsz?

Nem éreztem mindig. 2011 és 2015 között úgy gondoltam, hogy nehéz helyzetben vagyok, valahogy nem találtam a hangom. Leszállóágban voltam.

Most hogy érzed?

Most felszállóágban vagyok. Majdnem elkészült Kilenc hónap háború című dokumentumfilmünk is, ami egy kárpátaljai magyar katona életét követi az orosz-ukrán fegyveres konfliktusban. Ha így megy a filmipar, akkor tudom folytatni.

Vannak terveid is?

Igen, dolgozunk egy testépítőnőről szóló forgatókönyvön, amit Nemes Anna festőművésszel írunk, és már kaptunk fejlesztési támogatást a Filmalaptól.

Mit jelent számodra, hogy Karlovy Varyban mutatkozik be a Virágvölgy?

Állítólag nagyon jó ott a közönség, mindenki barátságos és nyitott, úgyhogy nagyon várom. Ezt a fajta kelet-európai humort, ami a filmben van, szerintem fogják értékelni.

Interjú: Varga Ferenc (forrás: MNF.hu)

CSUJA LÁSZLÓ rendező

Csuja László a Színház és Filmművészeti Egyetem forgatókönyvíró osztályában diplomázott 2012-ben, osztályfőnökei Németh Gábor és Báron György volt.

Foszfor című kisfilmje – mely a Virágvölgy előképének tekinthető – rangos nemzetközi filmfesztiválokon szerepelt. A Foszfor ITT megtekinthető.

Jelenleg a Doha Film Institute által támogatott Kilenc hónap háború című dokumentumfilmjén dolgozik, mely egy magyar nemzetiségű katona életét követi az orosz-ukrán fegyveres konfliktusban.

A VIRÁGVÖLGY az első nagyjátékfilmje.




BERÉNYI BIANKA főszereplő (Bianka)

A 21 éves Bianka (bbiankaa) magyar Instagram-sztár és az EU Cannibal frontembere, a 2016-os Cool lista győztese.

"Instagram oldala hullámvasút a pokol véres víziója és a pezsgő nagyvilági élet között; zenei projektje pedig a metál, a garage és a diszkó zsigeri keveréke. Ha visszapillantunk pár évtized múlva, hogy megnézzük, mi volt menő a 2010-es években, ezek a sötét, mocskos, csibész fotók fognak elsőként beugrani."

Bianka modellkarrierje 2017-ben kezdődött, azóta olyan világhírű márkák divatbemutatóin és fotózásain szerepel, mint a Prada és a Helmut Lang.




RÉTI LÁSZLÓ főszereplő (Laci)

A 22 éves László háromszoros Speciális Olimpiai bajnok, bronz, ezüst és aranyérmet nyert 2011-ben görkorcsolyázásban, és aranyérmet műkorcsolyában a 2010-es Európai Bajnokságon.




VASS GERGELY operatőr

A 32 éves operatőr a Színház- és Filmművészeti Egyetemen végzett Kende János osztályában 2010-ben. A Budapesti Operatőr Mesterképzés hallgatójaként 2010-ben Zsigmond Vilmos és Ragályi Elemér tanítványa volt. Operatőrként dolgozott a Shams és a Farah Laila című televíziós sorozatokban (rendező: Khaled El Hagar). A VIRÁGVÖLGY első nagyjátékfilmje.




NAGY V. GERGŐ író

A Színház és Filmművészeti Egyetem forgatókönyvíró osztályában diplomázott 2012-ben, Németh Gábor és Báron György tanítványaként. Társírója Szőcs Petra A kivégzés című filmjének, mely 2014-ben a Cannes-i Filmfesztivál rövidfilmes versenyében szerepelt, valamint Pálfi György következő, Az Úr hangja című filmjének.




MUHI ANDRÁS producer

Az Inforg Stúdió alapítója és vezetője, mely a kortárs magyar film meghatározó filmgyártó műhelye volt 2000-2010 között. A Stúdió 25 nagyjátékfilmet, 100 rövidfilmet, 80 dokumentumfilmet és 15 animációsfilmet jegyzett producerként vagy társproducerként, melyek közül számos rangos filmfesztiválokon szerepelt és díjat nyert. Muhi András 2015-től produceri munkásságát a legnagyobb magyar filmstúdió, a Focusfox keretein belül folytatja.

Válogatott filmográfia:

Hajnal előtt / Kenyeres Bálint, 2005 – Legjobb európai rövidfilm díja

Csak a szél / Fliegauf Bence, 2012 – Berlinale Ezüst Medve-díj

Ernelláék Farkaséknál / Hajdu Szabolcs, 2016 – Karlovy Vary Kristály Glóbusz-díj

Testről és lélekről / Enyedi Ildikó, 2017 - Berlinale Arany Medve-díj, Oscar-díj jelölés

 

 

FERENCZY GÁBOR producer

Ferenczy Gábor a hangszinkronizálásban és a video/filmes utómunkában eltöltött hosszú évek után 2012-ben kezdte filmproduceri tevékenységét a Nyócker 8D című gettó animációs film társproducereként. Azóta számos filmet jegyzett mint producer, társproducer vagy executive producer. 

 

Válogatott filmográfia:

Kukoricasziget / George Ovashvili, 2014 - Karlovy Vary Kristály Glóbusz-díj

A martfűi rém / Sopsits Árpád, 2016 – Legjobb magyar játékfilm díja

Ernelláék Farkaséknál / Hajdu Szabolcs, 2016 – Karlovy Vary Kristály Glóbusz-díj

 

A VIRÁGVÖLGY Muhi András és Ferenczy Gábor producerek vezetésével a Focusfox gyártásában, a Filmalap 62 millió forintos támogatásával készült.

 

A VIRÁGVÖLGY hazai forgalmazója az Elf Pictures.

ELF Pictures weboldal: elfpictures.hu

VIRÁGVÖLGY FB-oldal: https://www.facebook.com/blossomvalleyfilm