Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Adatmentés világszínvonalon
Szerkesztőségünket a GDATA vírusirtó védelmezi
Multimédiás partnerünk a HTC
Curver webáruház
www.benq.hu
www.csokoladia.hu
www.cloudmanager.hu
Szerver/Üzlet
Sulaki - 2018-04-12

A technológiai innováció mára a bankszektort is elérte, így elfelejthetjük a sorban állást és a felesleges papírmunkát, ha hitelt kell felvennünk

A technológiai innováció mára a bankszektort is elérte, így elfelejthetjük a sorban állást és a felesleges papírmunkát, ha hitelt kell felvennünk. Elég egy mobil, vagy a laptopunk.  

A digitális szolgáltatások egyre több területen válnak meghatározóvá, nem kivétel ez alól a bankszektor sem. A bankfiókok és a humán munkaerő csak magas költségek mellett tarthatók fent, aminek az árát végül a fogyasztó fizeti meg. Ezen változtatnak a digitális megoldások: az internetbankok, a mobilbankolás lehetővé teszik, hogy olcsón, kényelmesen saját magunknak intézzük a pénzügyeinket. Ez nem csak jobb szolgáltatást, de árcsökkenést is jelent, hiszen kevesebb erőforrás szükséges a tranzakciók végrehajtására.

Magyarországon a legtöbb bank már rendelkezik internetbankkal és valamilyen applikációval az ügyek intézéséhez. A szolgáltatások skálája viszont egyelőre még limitált: egyszerű banki megbízásokat már jó ideje végezhetünk, de az olyan bonyolultabb feladatokra mint a hitelfelvétel, nem volt lehetőség eddig.

Mostanra azonban több pénzintézet is lehetővé tette a személyi kölcsönök igénylését digitális csatornákon keresztül. Ez jóval kevesebb papírmunkával jár és mindössze néhány kattintással vagy érintéssel fejezhetjük be azt a folyamatot, ami néhány éve még akár heteket vett igénybe és bankfiókba kellett hozzá járkálni.

Terjed az internetes hitelfelvétel

Folyamatosan nő azon ügyfelek száma, akik inkább ezt a könnyebbik megoldást választják, azaz nem húzzák az időt a bankfiókban sorban állással, a szükséges dokumentumokat már nem papíron adják le és a hiteligénylést elintézik a neten vagy a mobilon, sokkal gyorsabban pénzhez jutva. A Bank360 hitelösszehasonlító portál szerint egyelőre még csak azok előtt áll nyitva ez a lehetőség, akik a technológiai fejlesztésekben élenjáró bankok ügyfelei.

  • OTP Bank

Magyarország legnagyobb bankja majdnem pontosan egy éve vezette be az online hitelfelvételi folyamatot az ügyfelei számára. Aki rendelkezik OTPdirekt netbankfiókkal és fizetését is a banknál vezetett folyószámlára kapja, bátran kattinthat az online hiteligénylés fülre. A pénzintézet algoritmusa a számlatörténet, a felvenni kívánt hitelösszeg és futamidő alapján kikalkulálja a legjobb konstrukciót, miközben a háttérben másodpercek alatt kérdezi le a Központi Hitelinformációs Rendszerből a hiteltörténetünket, banki munkanapokon, amikor a KHR is elérhető. Amennyiben elfogadjuk az ajánlatot, a folyósítás perceken belül megtörténik, így az egész igénylési folyamat akár kevesebb mint 40 perc alatt végbemehet.

  • CIB Bank

Ám mindez semmi a CIB Bank mobilapplikációjához képest, ahol a tapasztalatok szerint mindössze 7 perc alatt juthatunk pénzhez. A CIB is csak meglévő ügyfeleinek nyújtja ezt a szolgáltatást, amennyiben a banknál vezetett folyószámlára érkezik a fizetésük. Az akár 7 millió forintos hitelösszeg igényléséhez csak be kell állítanunk a csúszkákkal, hogy mekkora futamidőre vennénk fel a kölcsönt, majd a felkínált hitelajánlatot elfogadva már használhatjuk is a bank pénzét.

  • Cofidis

Ugyan csak részben, de a Cofidis igénylési folyamata is digitalizálódott, ráadásul új ügyfelek is igénybe vehetik. A hitelintézetnél nincs már szükség a személyes jelenlétre az azonosításhoz. Videóchaten keresztül tudjuk egy ügyintézőnek bemutatni adatainkat, igazolványainkat és ugyanezen az online felületen választhatjuk ki az igényelni kívánt hitelt. Sajnos a papírmunkát itt nem ússzuk meg: a szerződéssel kapcsolatos paksamétát papírformában is el kell juttatnunk a pénzintézetnek, bár felgyorsítja a folyamatot, hogy van lehetőségünk online feltöltésre is.

  • MKB Bank

Szintén nem teljesen digitális még a folyamat az MKB vállalásánál: a pénzintézet az egyik legbonyolultabb termék igénylését, a jelzáloghitel felvételét próbálta megkönnyíteni annyira, amennyire csak lehet. Jelenleg a folyamat közel 30 százaléka digitális. Az oldalon egy digitális fiók létrehozása után megadhatjuk a személyes, jövedelmi és az ingatlanra vonatkozó adatokat. A fiókban kalkulálhatunk, mire a bank különböző hitelkonstrukciókat kínál fel, amelyek közül választva e-mailben kapunk személyre szabott ajánlatot. Az MKB szerint ezzel 1 órával rövidül a hiteligénylés folyamata, ráadásul otthonról indíthatjuk be a procedúrát.

A szabályokon nem múlik

Természetesen a fejlődés nem áll meg. A szakértők szerint egyre több bank rukkol majd elő digitális hitelfelvétellel, ami kényelmessé és egyszerűvé teszi az igénylést.

Szerencsére a technológia fejlődésével a szabályozó szervek is kezdik felvenni a tempót. Ma már a magyar jogszabály is lehetővé teszi, hogy videón keresztül azonosítsuk magunkat, de ott van az Európai Unió átfogó direktívája, a PSD2, amelyet idén a magyar jogrendszer is implementált. A PSD2-vel megnyílt az út a kisebb innovatív cégek előtt, hogy szolgáltatásaikat a magyar banki ügyfelek számára is kínálhassák. Ezzel nagyobb versenyhelyzet alakul ki és a bankok is rákényszerülnek a jobb és olcsóbb szolgáltatások fejlesztésére.

Biztonságban az adat?

A kérdés persze az, hogy mennyire biztonságosak ezek az új megoldások?

Egyrészt a szabályozó is előírja, hogy milyen technikai feltételeknek kell megfelelniük a bankok által kialakított digitális ökoszisztémáknak. Másrészt a bankoknak is érdeke, hogy az ügyfelek adatai biztonságban legyenek, így természetesen törekednek a legmagasabb biztonságra: például a rendszerek közti kommunikáció csak titkosított csatornákon történhet, az azonosítás pedig többfaktoros. Ugyanez vontakozik a hiteligénylésre is, ezért nem fordulhat elő az, hogy valaki visszaél az adatainkkal és a nevünkben vesz fel hitelt.