Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Érdekességek
MaxRay - 2006-11-06

A nagyvállalati szektorban már elérkezett a fordulópont. Pár éve még a hagyományos telefónia költések domináltak a vállalatoknál, 2005-ben az IP Telefónia dominált...

 
A trend 2006-ban is folytatódik, a hagyományos telefónia költések drasztikusan csökkennek, az IPT beruházások nőnek és már 25%-75% arány várható az
IP
Telefónia javára. A Synergy Research Group tanulmányának prognózisa szerint 2007 re, a nagyvállalati telefónia költések 90%-át az IP telefónia teszi majd ki.
 
Az elmúlt néhány évben az IPC (Internet Protocol Communications) vezető technológiává lépett elő. Kezdetben az IPC megoldásokat bevezető ügyfelek még úttörőnek számítottak. Az iparági elemzők számára is kérdés volt, vajon az IPC elérheti-e valaha, hogy széles körben elterjedt és elismert technológiává váljon? Ma már biztosnak látszik a válasz.
 
A telekommunikációs és internetes technológiák egyik vezető hazai integrátora, a NextiraOne Magyarország Kft. müszaki igazgatója szerint a legtöbb esetben a felhasználók semmilyen változásról nem számolnak be a telefonos kommunikáció minőségét illetően, a hangtovábbítási szolgáltatások elérhetősége viszont javul az IPC-vel. Bánffy Miklós fontos érvnek tartja azt is, hogy egyes esetekben az IPC bevezetése felére csökkentheti a hagyományos, külön hálózatokból álló infrastruktúrához füződő költségeket, miközben megkettőzheti a szervezet eredményességét javító termelékenységnövelő előnyöket.
 
Az IP Telefóniára való átállás gyorsaságát szemléletesen mutatja az a tény, hogy míg a Cisco 3,5 év alatt értékesített 1 millió IP telefont 2001-2004 között, addig ehhez a mennyiséghez ma átlagosan 3-4 hónapra van mindössze szüksége, mondja el Rehus Csaba a Cisco Systems Magyarország kereskedelmi vezetője. Naponta mintegy 15.000
TDM
technológiát használó hagyományos telefont cserélnek Cisco IP telefonra világszerte.
A Synergy Research Group felmérése szerint 2006 első negyedévében a Cisco 42%-os piaci részesedéssel piacvezető volt az
IP telefon
piacon, a hazánkat is magába foglaló EMEA régióban pedig 40%-os piaci részesedést tudhat magáénak.
A IP Telefónia piacát így jól tükrözik a Cisco értékesítési adatai: több mint 38,000 vevő, aki Cisco IP kommunikációs megoldást használ világszerte. A Fortune 500 vezető cégének több mint 70%-a használ Cisco IP kommunikációs megoldást és több mint 9 millió Cisco IP telefon került eladásra. A nagyvállalati szegmensben a Cisco IP Telefónia megrendelések 45% feletti éves növekedést mutattak a 2006-os üzleti év második negyedében.
Az IP Telefónia hazai elterjedtségét fémjelzi, hogy mára már nem csak a Magyarországon müködő bankok nagy része használ IP Telefont, hanem az államigazgatás, egészségügy, oktatás, valamint az üzleti szektoron belül az ipari vállalatok, értékesítési láncok, szállodák, területén is ugrásszerü a növekedés, füzi hozzá Rehus Csaba.
 
Természetesen az új technológia bevezetése során a megbízhatóság az egyik legfontosabb kérdés. A szerverek – így a
VoIP
kiszolgáló (SIP) szerverek, adott esetben IP alapú kapcsolóközpontok, alkalmazás- és fájlkiszolgálók professzionális színvonalú üzemeltetését költséges lehet házon belül megoldani a cégeknek – ezért általában érdemes közelebbről is megvizsgálni egy adatközpontok szolgáltatásait mondja el tapasztalatát Sátor Csaba a piacvezető hazai
szerver
hoszting cég, az Interware ZRt. kereskedelmi és marketing igazgatója. Ahhoz, hogy magas megbízhatósággal müködjön a VoIP infrastruktúra, biztosítani kell a szerver(ek) és az egyéb infrastrukturális  elemek folyamatos müködését és a hálózati kapcsolat zavartalanságát. A több irányból betáplált, szünetmentesen biztosított, hálózati hatásoktól védett áramellátás, az ipari klíma-berendezések által garantált pormentes, állandó hőmérsékletü és páratartalmú légtér, az oltó-gázzal müködő tüzvédelmi rendszerek, a redundáns, szélessávú hálózati kapcsolat, a magas fokú vagyonvédelem és az állandó operátori felügyelet biztosítása mind olyan alapkövetelmény, amelynek házon belül kialakított, kisebb géptermek esetében csak magas fajlagos költségek mellett felelhet meg a vállalat. Ilyen esetben jelenthet költséghatékony megoldást, ha a kiszolgáló „otthonról” a hoszting szolgáltatást nyújtó adatközpontba – az Interware Rt. szóhasználatában a Szerver Hotelbe – költözik füzi hozzá az igazgató.
 
A konvergencia előnyeinek számszerüsítésekor érdemes összehasonlítani a meglévő, különálló hang, adat és videó-kommunikációs hálózatok fenntartásának költségeit az integrált hálózatokéval. A konvergens hálózatok bevezetése közvetlen üzemeltetési, karbantartási megtakarításokat eredményezhet, mivel nincs szükség két különálló hálózat, kommunikációs infrastruktúra fenntartására. Az új alkalmazások, szolgáltatások révén esetenként termelékenységnövekedés, az ügyfélszolgálati tevékenység javítása vagy új bevételek érhetők el.
 
A mai korszerü IPC megoldásokkal - amelyek a vállalati szintü kommunikáció átfogó együtteseként lefedik az egységes kommunikáció, a multimédiás IP alapú hangátvitel és videokonferencia, az IP alapú videó-szolgáltatás valamint az ügyfélszolgálati rendszerek területét egyaránt – valójában, ha észrevétlenül is, a hang-kommunikációs forradalom részeseivé váltunk.