Lap tetejére
Hirek Tesztek RSS facebook
IT-Extreme hírportál
Autó
Marcos - 2006-07-21

Napjainkban az autógyártás oly mértékben járul hozzá a technikai vívmányok „emberkézbe” kerüléséhez, hogy nem bírjuk kapkodni a fejünket...



Az örök dilemmák az autózás szerelmeseit sem kerülték és kerülik el, ezek közül talán a legrégebbi a „manuális, vagy automata” kérdésvilága?! Sokan a kényelmet helyezik előtérbe az utazás során, sokan pedig adrenalinnal dúsított vezetési élményekért szállnak autóba. A két technológia élesen elkülönül egymástól, ami óhatatlanul szakadék kialakulásához vezetett a „két faj” között.

Akik nem tudnak dönteni, és képtelenek felmérni saját igényeiket, azoknak találták ki: Direktschaltgetriebe. Még kimondani is rossz ezt a nehezen megjegyezhető, de mégiscsak technikai csemegét tartalmazó német szót (engedjék meg, hogy ezután csak DSG-ként fogom emlegetni), ami magyarul annyit jelent: közvetlen kapcsolású váltó. Amióta a Volkswagen-konszern először megjelentette ezt a félautomata mechanikát, azóta mindannyiunk számára csak ez az út jelentheti majd a tökéletes kompromisszumot. Voltak kezdeményezések arra, hogy az autósport királykategóriájából, az F1-ből ültessék át utcai autókba az ott meghonosodott technikát (ld. BMW – SMG, Switchtronic, Alfa Romeo – Q-System, Selespeed, Opel – Easytronic…stb.), de mindezidáig nem született olyan „elektromechanikus” szerkezet, amely mindkét müködési elv pozitívumait képes lett volna egyesíteni.

Ennek megoldására érkezett meg a DSG. A váltó a Volkswagen Németországban található kasseli gyárában készül. Az eddig a piacon ismert és megtalálható automata váltókhoz képest a legjelentősebb különbség az, hogy a DSG-nél nincs hidraulikus fordulatszám-figyelő. A megoldás müszaki tartalmát röviden összefoglalva: a kettős kuplunggal rendelkező váltóban a következő fokozat állandóan készen áll, azaz szinte eltünik a váltás során kialakult nyomatékhiány. Sokak számára ismeretlen ez a jelenség, de ha egy picit jobban odafigyelünk a váltások alatt, érezhető az a holtpont, amikor a forgatónyomaték nem jelenik meg a hajtásláncban.

[%IMAGB=2472%]
A keresztben beépített váltómüben két nedves, olajban futó kuplung található (a nedves a kuplung a szárazhoz képest magasabb hőterhelést képes elviselni, és könnyebben szabályozható), amelyek hidraulikus nyomásszabályozóval rendelkeznek. Az úgynevezett 1. tengelykapcsoló felel a páratlan számú fokozatokért és a hátramenetért, míg a 2. tengelykapcsoló a páros számú fokozatokat müködteti. Alapjában véve így "kettő az egyben" megoldást alkalmaz a mechanika. Emellett a tökéletesre fejlesztett kuplungvezérlésnek köszönhetően megszünik a húzóerő-kiesés, és páratlanul dinamikus és kényelmes kapcsolási folyamat jön létre a vezetés folyamán.

A
DSG
váltó hatásfoka szinte eléri, sokak szerint pedig meghaladja a hagyományos manuális váltóét, amely egyrészt a Mechatronik nevü intelligens, hidraulikus és elektronikus váltóvezérlésnek, másrészt a két nedves kuplungnak, és a két részre "osztott" fokozatoknak köszönhető. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a következő kapcsolási fokozat állandóan, és zökkenőmentesen készüljön fel a müködésre. Például amikor a jármü második fokozatban száguld, már bekapcsolt állapotban készül a harmadik fokozat, hogy felváltsa és segítse a haladást. Mihelyt a jármü eléri a harmadik fokozathoz ideális sebességet, kiold a második fokozathoz kapcsolódó kuplung, és hirtelen aktiválódik a harmadik fokozat tengelykapcsolója. A két kuplung nyitása, illetve zárása közötti átmenet hozza létre a fent vázolt komfortos kapcsolást. A teljes kapcsolási müvelet néhány századmásodperc alatt megy végbe.

A teljesen automata müködésü "D" és "S" (sport) fokozat mellett a DSG
Tiptronic
funkcióval is rendelkezik, amely manuális kapcsolást is lehetővé tesz. A Tiptronic funkcióban a kapcsolás nem csak kényelmes, hanem egyúttal rendkívül élvezetes is. Általánosságban elmondható, hogy a DSG váltóval párosított motor a gyors önmüködő váltónak köszönhetően mindig képes a kívánt húzóerőt biztosítani. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a DSG egyúttal egy manuális váltó nagyfokú agilitását is nyújtja - mindezt pedig közel azonos fogyasztási értékek mellett.

Mivel a munkám lehetővé teszi, hogy az életben is kipróbálhassam ezeket a technikai kulinarizmus csúcsát jelentő szerkezeteket, néhány gondolatban megosztanám a tapasztalataimat az olvasókkal. A hagyományos Tiptronic váltók már képesek arra, hogy félautomata váltóként müködve újra az ember kezébe adják az embernek a vezetés élményét, de a DSG egészen más. Ami a legfőbb eltérés: az egyenletes nyomatékleadás, és a gyors, szinte észrevehetetlen váltások. Gyakorta esik meg egy Tiptronic váltóval, hogy szinte gondolkodik egy „kick-down” (padlógáz) alkalmával, hogy felváltson-e, vagy sem. Ezzel szemben a DSG kifinomult váltómechanizmusa lehetővé teszi a gyors és határozott beavatkozást. Az ember érzi a hátára telepedett nyomást, de mégsem „rándul meg” az autó. Elmondhatatlan élmény, melegen ajánlom mindenkinek, aki teheti, próbálja ki. És nem is fogyaszt többet manuális társainál…